På Post- och telestyrelsen välkomnar man i dag den nya bredbandsstrategi som presenterades av digitaliseringsminister Peter Eriksson i går.
Vi har väntat på och längtat efter nya ambitiösa mål inom bredbandsområdet. Att döma av de delar av bredandsstrategin som presenterades i går så är det en tydligare strategi än den förra, som å andra sidan var den första strategin som skapades. Ett spännande uppdrag som vi ser mycket fram emot är att utreda och skapa former för tydligare roller och spelregler när det gäller stadsnätens och det offentligas roll på marknaden, säger Sara Andersson, ställföreträdande generaldirektör på PTS, till Telekomnyheterna.
När det gäller framtagande av spelregler på marknaden så ser man på PTS att det är ett efterlängtat arbete från alla aktörer på marknaden.
- Alla upplever en problematik av att det inte är tydliggjort vilka spelregler som gäller. Vi uppskattar att det i den här bredbandsstrategin är sanktionerat från regeringen att tydligare spelregler ska skapas, säger Sara Andersson som även vill peka på det positiva med politiska mål kring mobiltäckning.