I dag, samtidigt som Scania firar att man har 250 000 uppkopplade lastbilar ute på vägarna, lanserar Scania och Ericsson ett samarbete där Scania, genom Ericssons mjukvarulösning, ska ge sina kunder en större affärsnytta med IoT.
- Av de lastbilar som är fem år eller yngre är i dag 90 procent av våra lastbilar i Europa uppkopplade. Det innebär att vi har en kritisk massa lastbilar vars ägare nu kan börja dra nytta av de fördelar som de uppkopplade lastbilarna ger, säger Håkan Schildt, chef för strategi och affärsutveckling inom uppkopplade tjänster och lösningar på Scania, till Telekomnyheterna på plats i Barcelona.
Dagens samarbete innebär att Scania blir först ut med Ericssons mjukvaruplattform Connected Vehicle Marketplace, som bygger på en öppen standard för telematikdata, datadelning, partnerhantering och olika lösningar för debitering och fakturering. Hos Scania får tjänsten namnet Scania One och kommer att erbjudas till åkare och andra som äger lastbilar.
- Vi tror att dessa tjänster kommer att underlätta för våra kunder att skapa en bättre och mer lönsam affär, säger Håkan Schildt till Telekomnyheterna.