Kinesiska Huawei lyckades bra på den svenska mobilmarknaden förra året och har nu en marknadsandel på över 10 procent. Men man är inte nöjda med det utan siktar nu ännu högre och har satt målet till att nå en marknadsandel på 15-20 procent under 2017. Det säger bolagets Sverigechef Kenneth Fredriksen till Telekomnyheterna, på plats på Mobile World Congress i Barcelona.
Sverige är ett land där Apple har en väldigt stark marknadsandel och en av Huaweis stora utmaningar är att få dessa användare att gå över till såväl ett kinesiskt telefonmärke, som Androids användargränssnitt.
Vi finns nu ute i alla säljkanaler med våra produkter och jobbar hårt med att ge våra användare en riktigt bra användarupplevelse. Under 2017 kommer vi att fokusera mer på B2B-marknaden där det är lättare att arbeta med lägre kostnader och bra funktionalitet som argument till att de ska välja våra produkter, säger Kenneth Fredriksen.
Enligt Fredriksen får Huawei väldigt högt NPS-betyg från sina kunder vilket också gör att de säljer bra via word-of-mouth, det vill säga kunder som rekommenderar andra att köpa Huaweis telefoner eftersom man är så nöjd.