NYHETSARKIVET
6 sep 2017 11:58
Trådlös fiber fällt av Reklamombudsmannen – anses vilseledande
Reklamombudsmannen, RO, har fällt bolaget Vixor och deras reklam för Trådlös Fiber. Det framgår av ett uttalande som Telekomnyheterna har tagit del av.

"Anmälaren skriver att användningen av begreppet ”Trådlös fiber” och ”Trådlös fiber har samma kapacitet som markfiber” är vilseledande. Annonsören skriver i sitt yttrande att den mikrovågslänk som de använder sig av inte kan komma upp i den hastighet som åstadkommits av vanlig fiber. Annonsören kommer därför se över formuleringen 'Trådlös Fiber har samma kapacitet som markfiber' kommer därför att ses över av annonsören så att det blir korrekt och tydligt vad de menar. Annonsören menar dock att användningen av påståendet 'Trådlös Fiber' inte är vilseledande då tjänsten har en kapacitet som mer än väl räcker för att leverera fullgod bredbands-uppkoppling", skriver RO i sitt uttalande och fortsätter sedan med att konstatera att reklamen är vilseledande och strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

"Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen ger intryck av att marknadsföra en typ av bredband som kvalitetsmässigt går att jämställa med bredband via fiber, särskilt genom påståendet 'Trådlös fiber har samma kapacitet som markfiber' samt att begreppet ”Trådlös fiber” används genomgående i marknadsföringen. En genomsnittskonsument får intryck av att 'Trådlös fiber' är likvärdigt det bredband som levereras via fiber. Annonsören har inte bevisat att deras marknadsförda produkt i alla hänseenden är att likställa med bredband via fiber. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler."

Trots att uttalandet från Reklamombudsmannen klubbades i förrgår har Vixor ännu inte ändrat informationen om "trådlös fiber" på sin hemsida.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108