Com Hem ställer sig helt oförstående till Discovery Networks Konkurrensverksanmälan om missbruk av dominerande ställning gällande de pågående förhandlingarna om sändning av Discoverys kanaler hos Com Hem och Boxer. Det säger Com Hems presschef Fredrik Hallstan till Telekomnyheterna.
Vi har idag skrivit till Konkurrensverket och sagt att vi står till förfogande om de har några frågor. Viktigt att komma ihåg är att vi genomgick en granskning av Konkurrensverket för mindre ett år sedan i och med förvärvet av Boxer. De granskade affären noga och fann ingen anledning till oro för konkurrensen eller att vi skulle bli för stora, utan godkände affären, säger Fredrik Hallstan och fortsätter:
Förhandlingarna handlar kortfattat om hur mycket pengar vi ska betala för deras innehåll som färre och färre av våra kunder tittar på. Det viktiga är egentligen hur mycket vi betalar totalt för rätten att visa deras innehåll och hur mycket Discovery i slutändan får. Allt annat inklusive vem som betalar den så kallade transmissionskostnaden till staten är teknikaliteter. Discovery har avtal med Teracom avseende distribution i marknätet och att de tar den kostnaden för detta är därför naturligt. Det finns andra programbolag som också gör det. Deras anmälan handlar om att de tycker vi har en dominerande ställning och de menar att eftersom deras tittarandel har ökat under året och att de ska få mer betalt. Att de har fått fler som tittar jämfört med deras konkurrenter under detta år stämmer säkert. Den siffran kan de säkert använda gentemot annonsköparna. Det som är intressant för oss och våra kunder är deras totala tittande, det vill säga hur många personer som verkligen tittar på programmen. Tittandet har minskat med 24 procent i åldrarna 15-44 år som är deras kärnmålgrupp mellan 2014-2016 enligt MMS. Under 2017 har de minskat sitt tittande med 10 procent. Trots detta vill de ha mer betalt.
Fredrik Hallstan anser även att den offentliga pajkastningen mellan bolagen endast är Discoverys fel och att Com Hem bara står upp för sina kunder.
Vi är oense i förhandlingarna, men det är ju hela fundamentet kring just en förhandling. Det händer i övriga näringslivet och även inom familjelivet. Ibland hittar man en kompromiss och ibland får någon ge med sig, men i normala fall så baktalar man inte varandra i media och anmäler varandra. Vi har inte gjort något fel. Faktum är att konkurrensreglerna inte ger något företag en ovillkorlig rätt att ensidigt höja sina priser mot kunder och konsumenter på det sätt som Discovery vill. Vi har bara haft fräckheten att stå upp för oss själva och våra kunder, säger Fredrik Hallstan till Telekomnyheterna.