Återförsäljaren Dialect har uteslutits ur bransch- och intresseföreningen Kontakta. Detta efter att man under en längre tid ådragit klagomål från kunder som uppger att de anser sig lurade vid den telefonförsäljning Dialect bedriver samt att de inte fått hjälp av Dialect vid reklamationer.
"Kontakta har påtalat det allvarliga i att så många kunder anser sig ha blivit illa behandlade och har uppmanat Dialect att förbättra sina processer i syfte att bryta den negativa trenden. Trots detta har Dialect fått fortsatta klagomål. Dialect har inte heller på eget initiativ, och ej heller efter det att Kontakta vid ett antal tillfällen gett Dialect möjligheten att inkomma med erforderliga underlag, skickat begärd information till Kontakta. Styrelsen tvingades därför konstatera att Dialect inte efterlever Kontaktas stadgar och fattade därför beslut om omedelbar uteslutning", skriver Kontakta i ett pressmeddelande.
"Medlemskapet i Kontakta är det mest värdefulla vi som organisation har att förvalta. Vi vill härmed skicka en tydlig signal om att vi inte kommer att acceptera medlemmar som agerar på ett sådant sätt att värdet i medlemskapet eller Kontaktas trovärdighet kan ifrågasättas", säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta i en kommentar.
Telekomnyheterna har utan framgång sökt Dialects vd Bodil Prising för en kommentar.