Trots alla negativa skriverier om Telia och deras rekordböter på 7,7 miljarder kr, och överåklagare Gunnar Stetlers stämningsansökan mot tre av Telias tidigare toppchefer, är det en sak som både den internationella utredningen och åklagaren har varit enig om. Dagens Telia är ett helt annat företag än man var förut och man ger bolaget stort beröm för sitt samarbete.
Telia i dag är ett annat bolag än man var när mutbrotten begicks. De har ställt upp med information och annat på ett föredömligt sätt, påpekade överåklagare Gunnar Stetler ett flertal gånger under sin presskonferens i fredags, när han redogjorde kring stämningarna av Telias tre tidigare toppchefer.
Likaledes ger utredarna kring stämningen från Nederländerna och USA mycket beröm till Telia för sitt arbete. Öppenheten kring vad som hade hänt, var en av anledningarna till att Telias böter skrevs ner från 12 miljarder kr till 7,7 miljarder.
Under vår vd Johan Dennelind och styrelseordförande Marie Ehrling, som har initierat detta fokus på en förändring inifrån bolaget, är det många som har arbetat med att se till att vi fått en helt ny kultur och strategi kring compliance och hållbarhet, säger Ralf Bagner, pressansvarig på Telia Company, till Telekomnyheterna och fortsätter.
Vi har lyft på varenda sten inom bolaget och inte låtit någon fråga vara orörd när det kommer till att införa vårt nya compliance- och hållbarhetsprogram och vi är mycket glada över det beröm vi har fått för arbetet.