Två olika reklamkampanjer från Telenor respektive Bredbandsbolaget har friats av Reklamombudsmannen. När det gäller Telenor handlar det om en reklamfilm för mobilabonnemanget Frihet, som har publicerats på operatörens Facebook-sida. Anmälaren anser där att det är vilseledande av Telenor att säga att man erbjuder obegränsad surf, eftersom kunden måste besvara ett sms för att surfa mer än 20 GB per dag. Reklamombudsmannen anser dock inte att sms:et ändrar det faktum att surfen är obegränsad.
I det andra fallet, handlar det om direktreklam från Bredbandsbolaget till Fibra-kunder, där anmälaren anser att reklamen ger intryck av att dennes operatör har sagt upp sig.
"Anmälaren tycker att formuleringen i reklamen balanserar på en gräns som inte är okej. Annonsören borde ta ansvar och vara tydlig mot sina kunder, det vill säga förmedla att Bredbandsbolaget enbart är en av väldigt många operatörer som kunder kan använda via Fibras stadsnät", skriver Reklamombudsmannen, som dock inte håller med anmälaren.