För drygt två år sedan passerade mobiloperatören 3 tvåmiljonersstrecket på väg uppåt, och nu är man på väg att passera samma streck på väg nedåt. Detta sedan man har minskat sin svenska kundstock med 91 000 kunder under det senaste året och nu redovisar 2 003 000 kunder på den svenska marknaden vid utgången av september månad i år.
- Nu är det kundnöjdhet som står högst på listan och därför har vi rensat ut många inaktiva abonnemang den senaste tiden, säger Johan Johansson, vd för 3 Sverige, till Telekomnyheterna.
Att det är just inaktiva abonnemang som har rensats ut bekräftas av att serviceintäkterna per kund har ökat med 4,1 procent jämfört med Q3 2016, samtidigt som de totala serviceintäkterna har sjunkit med -0,4 procent.
3 är den första svenska operatören att redovisa sina tal efter den nya roamingreformen som infördes i mitten av juni, och enligt Johan Johansson är siffrorna i linje med vad bolaget hade förväntat sig.
- Roamingen slår både på intäkter och kostnader i och med att vi inte kan debitera mer för att täcka de kostnader som den ökade roamingtrafiken innebär, säger Johan Johansson.