Northstreams vd Bengt Nordström tror att den egentliga trenden när det gäller den fasta telefonin egentligen handlar om en mycket större trend, där rösttelefoni är något som vi undviker om det finns effektivare kommunikationsalternativ. Det har blivit en tjänst som operatörerna bakar in i abonnemanget utan kostnad.
Voice har blivit en commodity som ingen betalar för. Å andra sidan har betalningsviljan för data ökat och det gör att de nätägande operatörerna ändå fortsätter att tjäna pengar, säger Bengt Nordström till Telekomnyheterna.
Enligt Bengt Nordström är den egentliga trenden att telefonin som helhet minskar i och med att vi börjar använda olika meddelandetjänster för korta meddelanden och konversationer som tidigare var tvungna att hanteras via telefonsamtal.
Om vi går tillbaka till när iPhone lanserades för tio år sedan, då var branschens kritik att den var dålig att ringa med. Men det var inte dit marknaden var på väg. Vår kommunikation har blivit mer datacentrisk och vi har massor med olika kanaler att skicka meddelanden eller att för all del ringa till varandra på när marknaden har fragmentiserats. Vill man ringa kan man såväl Microsofts Lync, som Whatsapp, kretskopplat eller VoLTE för att bara nämna några exempel. Det gemensamma för tjänsterna är att det prissatta värdet för samtalen är noll, säger Bengt Nordström.