Inom ramarna för Telias startup-verksamhet Purple+ har Telia startat ett projekt, Crowd Insights, som analyserar beteenden och rörelsebehov i samhället. Nu har denna startup växt och blivit så stor att den blir en egen enhet inom Telia Division X.
Det största avtryck som Crowd Insights hittills har gjort var i somras när man genomförde en pilot med kollektivtrafikbolaget Nobina, där man genom att analysera aggregerad och anonymiserad mobil nätverksdata kunde förstå resmönster i kollektivtrafiken och utifrån detta planera nya busslinjer och restider.
Sedan den 1 december är nu Crowd Insights en egen enhet inom Division X. Wasim Rashid, som idag är Head of Platform, Products & Analytics, blir tillförordnad chef för den nya enheten och rapporterar direkt till Brendan Ives, som är chef för Division X. Wasim ska under första kvartalet definiera ambitionsnivå, formulera strategi och sätta affärsplan.
Data Insights är ett av våra fokusområden. Givet framgångarna med Crowd Analytics och Crowd Insights, och de möjligheter vi ser framför oss, så känner jag att det är läge att öka våra satsningar, säger Brendan Ives till Telekomnyheterna.