De prishöjningar på Telias grossisttjänst för fast telefoni som slår igenom i mars innebär en kraftig prishöjning för slutkunderna. Tele2, som är Sveriges största fastnätstelefonioperatör efter Telia, har aviserat en abonnemangsprishöjning med 40-50 kr per månad beroende på abonnemangstyp, något som sannolikt kommer att påverka antalet abonnemang negativt.
- Vi har varit medvetna om utvecklingen av fastnätstelefonin sedan länge, och jobbar ständigt med att ta fram nya produkter och tjänster för att matcha de nya moderna behoven. På Tele2 ser vi dock att avvecklingen av fastnätet har en relativt liten påverkan på vår totala affär, då den mobila telefonin kommer växa till följd av det. Detta bygger nya möjligheter som vi ser mycket positivt på, då Tele2:s främsta fokus på privatmarknaden är mobilt vilket vi tror kommer fortsätta vara framgångsrikt även i framtiden, säger Louise Ekman, presschef på Tele2 Sverige, till Telekomnyheterna.
- Däremot är det olyckligt att nedstängningen av kopparnätet drabbar de kunder som idag är nöjda med sin fasta telefoni, och att de får höjda priser. Vi erbjuder därför ett specialanpassat erbjudande av mobil hemtelefoni, där de som vill kan behålla samma telefonnummer och sin befintliga utrustning, till samma pris som för sin fasta telefoni. På så sätt framtidssäkrar vi våra kunders telefoni i god tid, och skyddar dem från kopparnätets nedstängningar, fortsätter hon.