NYHETSARKIVET
19 feb 2018 12:32
Com Hem i integrationsprojekt kring kundtjänstmedarbetare
Com Hem har inlett ett integrationsarbete tillsammans med Härnösands kommun och Arbetsförmedlingen, som innebär att nio nyanlända invandrare, de flesta från Syrien, utbildas i både svenska språket och i att bli kundtjänstkommunikatörer, på Com Hems bekostnad.

- De läser svenska för invandrare, SFI, på förmiddagarna och utbildas på halvfart att bli kundtjänstmedarbetare på eftermiddagarna. Utbildningen är 20 veckor lång och därefter kommer vi att utvärdera dem individuellt och avgöra när vi ska släppa ut dem att jobba i kundtjänsten, säger Anna Hemmingsson, HR-chef för Com Hems kundservice, till Telekomnyheterna.

Enligt Com Hem är integrationsprojektet en win-win-lösning för samtliga inblandade, där de nyanlända snabbt får komma ut i arbetslivet, Arbetsförmedlingen och kommunen får ut fler i arbetslivet och minskar antalet arbetslösa. För Com Hem innebär det både att man gör en insats för de nyanlända, men även att man får in mer kompetens för att ta hand om kunder med utländsk härkomst på deras hemspråk.

- En möjlighet är att vi i framtiden kan erbjuda kundtjänst på arabiska som ett val för våra kunder. Nu utbildar vi dessa personer för att de ska vara svensktalande kundtjänstoperatörer, men vi ser möjligheter för framtiden, säger Anna Hemmingsson.

Än så länge är integrationsprojektet ett försök som ska utvärderas, men Com Hem har fått påstötningar från både Sundsvalls kommun och Örnsköldsviks kommun för att göra liknande projekt där.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108