NYHETSARKIVET
19 feb 2018 12:33
Mats kommenterar: Ett stycke svensk telekomhistoria går i graven
Det är ett stort stycke svensk telekomhistoria som går i graven när Telenor nu väljer att dumpa varumärket Bredbandsbolaget. Framförallt är det Bredbandsbolaget med Jonas Birgersson som galjonsfigur som de flesta minns. Och det man framförallt gjorde då var att säga att bredband inte ska behöva kosta mer än 200 kr per månad, någonting som sedan blev en norm och väldigt kostsamt för Telia som därmed tvingades att sätta sina bredbandspriser i paritet med denna uppstickare som fick enormt mycket mediauppmärksamhet.

Ekonomiskt hade Bredbandsbolaget en del tuffa år innan man köptes upp av Telenor för 6 miljarder kr år 2005.

En av huvudanledningarna till att Bredbandsbolaget har fått leva kvar med sitt varumärke inom Telenor så länge som 13 år är att varumärket har varit så enormt starkt. Mycket starkare än Telenors eget varumärke i Sverige. Och faktum är att jag själv minns en diskussion om Bredbandsbolagets varumärke som jag hade med Johan Dennelind, då marknadschef för Telenor Sverige, någon gång 2007. Han påpekade då att Telenor inte skulle kunna göra sig av med Bredbandsbolagets varumärke inom överskådlig framtid. Och han hade rätt i det.

Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108