Bredbandsbolagets Black Friday-erbjudande om Superpris på bredband och tv för hela familjen innehöll ingen information om att det endast avsåg nya kunder. Därför fälls bolaget av Reklamombudsmannen.
Opinionsnämnden konstaterar att det inte finns information i reklamen om att erbjudandet endast gäller nya kunder. Reklamen finns på annonsörens webbplats som sannolikt har många besökare som redan är kunder. Av reklamen framgår vissa begränsningar i erbjudandet som dock inte utesluter att befintliga kunder kan komma ifråga. Även om erbjudandet endast gäller för en helg är det enligt nämnden inte osannolikt att en befintlig abonnent av en viss tjänst utan bindningstid kan få uppfattningen att det är möjligt att uppgradera sig. Nämnden finner mot denna bakgrund att reklamen vid en flyktig kontakt ger intryck av att vem som helst kan teckna de marknadsförda abonnemangen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver Reklamombudsmannen, vars ledamöter var eniga i beslutet.