Enligt Patrik Hofbauer, vd för Telenor Sverige, är dagens besked att Bredbandsbolaget blir Telenor det andra stora steget i ett fyra år långt arbete för att göra Telenor till ett starkt och enhetligt bolag och varumärke.
Vi påbörjade detta arbete redan för fyra år sedan när vi började slå samman verksamheterna och vi började prata om One Company. För tre år sedan började vi jobba med att införa en enhetlig företagskultur. Året därpå, för två år sedan, tog vi in Bredbandsbolaget i våra butiker och för ett år sedan gjorde vi en full integration av organisationerna, förklarar Patrik Hofbauer för Telekomnyheterna.
TN: Varför så lång tid. Hade det inte gått att bara göra denna rebranding över en natt?
Nej, det hade inte gått. Det är mycket som måste fungera när det gäller allt från den interna kulturen till att ha en kundtjänst som klarar alla typer av produkter.
TN: Hur tror ni att kunderna kommer att agera på varumärkesskiftet?
Jag tror inte att vi kommer att se någon churn, på det sätt som man ofta ser när man köper en kundstock. Tvärtom kommer vi att kunna dra många fördelar av kombinationspaketeringar där vi bjuder på mer surf i mobilen eller snabbare bredband hemma. Korsförsäljning i all ära, men kunden måste förstå att det är ett företag och det har inte varit självklart med Bredbandsbolagsvarumärket, säger Patrik Hofbauer.