NYHETSARKIVET
25 maj 2018 13:19
Mats kommenterar: Telia desperata om prisryktet stämmer
Telia vill köpa Bonnier Broadcasting för 10-12 miljarder kr. Det är varje journalists dröm att få avslöja den affären. Men problemet är att många journalister gärna vill skapa det perfekta scoopet och inte tittar kritiskt på sitt eget avslöjande.

I det här fallet kan vi börja med att dissekera den uppgivna prislappen på 10-12 miljarder kr. Om Telia skulle betala det så skulle det innebära ett pris som motsvarar 20-24 gånger Bonnier Broadcasts ebitda-resultat. Om vi sätter det i relation till det pris TDC var på väg att betala för MTG:s TV-verksamhet, som motsvarade 11,1 gånger ebitda-resultatet och kritiserades för att det var väldigt högt, får man anta att Telia är väldigt desperata om de är beredda att köpa Bonnier Broadcasting till en dubbelt så hög värdering.

Den andra delen man kan fundera på i detta affärsrykte är huruvida Bonnier är villiga att sälja av hela sitt affärsområde Broadcasting, som står för cirka 30 procent av koncernens omsättning och som under de första åtta månaderna förra året var det mest lönsamma affärsområdet inom koncernen.

Kanske är det mer rimlig att Telia köper in sig i Bonnier Broadcasting, med en ägarandel nära 50-procentstrecket, och att den stora frågan är vem av Bonnier och Telia som tar aktiemajoriteten i bolaget.

Själv väljer jag att ge Telia ett varnande finger. Minns hur det gick för Telenor som köpte 35 procent av CMore år 2009, och som sålde tillbaka aktierna fem år senare, efter att man förlorat stora pengar på sitt TV-äventyr.

Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108