NYHETSARKIVET
31 maj 2018 12:54
Här är överenskommelsen mellan branschen och Trafikverket
Så här lyder den överenskommelse i punktform, som IT&Telekomföretagen och Trafikverket har kommit överens om.

••Trafikverkets åtagande

3 månaders handläggning
• sträva aktivt efter att nå handläggningstiden 3 månader för ledningsärenden väg under 2018 (lagkrav är 4 månader)
• Resursförstärkning
• Dialog och utbildning i ledningsansökningar och arbete på väg
• Informationen på Trafikverkets hemsida säkras; "lätt att göra rätt"
• Utveckla E-tjänst

Snabbspår (infört 26/2)
• Handläggning av enkla ärenden sker med förtur Jämn och rättssäker handläggning över hela landet
• Översyn av arbetssätt
• Utbildningspaket för samtliga handläggare för en enhetlig nationell handläggning

Tydligt förhållningssätt vid lågtrafikerat vägnät
• Utarbetandet av beslutsunderlag ska ske efter samråd med branschen


••Branschens åtagande

Kvalitetsmål för ansökningar
• Genomföra och delta i workshops med entreprenörer och tillsammans med TrV.
• Inrätta en Single Point of Contact med helhetsansvar för alla ansökningar för respektive bolag.
• Eftersträva enhetlighet för alla ansökningar från respektive bolag.

Leveranser för prognoser
• Leverera aggregerad prognos för branschen av ansökningsvolymer per kvartal (ej geografiskt kopplande).

Branschsäkerhet inkl. APV
• Sträva aktivt efter att följa gällande lagar, regler och branschnormer.
• Arbeta aktivt med att säkerställa efterlevnad i underentreprenörsled.
• Säkerställa att alla entreprenörer har utbildningen "Arbete på väg".
• Lägga till kontrollpunkt om trafiksäkerhet vid egenkontroller och besiktningar.
• Genomföra stickprovskontroller att tillstånd efterlevs.

Parterna är överens om att i god tid före utgången av 2018 utvärdera och samråda hur en eventuell fortsatt handlingsplan för 2019 bör utformas.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108