Så här lyder den överenskommelse i punktform, som IT&Telekomföretagen och Trafikverket har kommit överens om.
Trafikverkets åtagande
3 månaders handläggning
sträva aktivt efter att nå handläggningstiden 3 månader för ledningsärenden väg under 2018 (lagkrav är 4 månader)
Resursförstärkning
Dialog och utbildning i ledningsansökningar och arbete på väg
Informationen på Trafikverkets hemsida säkras; "lätt att göra rätt"
Utveckla E-tjänst
Snabbspår (infört 26/2)
Handläggning av enkla ärenden sker med förtur Jämn och rättssäker handläggning över hela landet
Översyn av arbetssätt
Utbildningspaket för samtliga handläggare för en enhetlig nationell handläggning
Tydligt förhållningssätt vid lågtrafikerat vägnät
Utarbetandet av beslutsunderlag ska ske efter samråd med branschen
Branschens åtagande
Kvalitetsmål för ansökningar
Genomföra och delta i workshops med entreprenörer och tillsammans med TrV.
Inrätta en Single Point of Contact med helhetsansvar för alla ansökningar för respektive bolag.
Eftersträva enhetlighet för alla ansökningar från respektive bolag.
Leveranser för prognoser
Leverera aggregerad prognos för branschen av ansökningsvolymer per kvartal (ej geografiskt kopplande).
Branschsäkerhet inkl. APV
Sträva aktivt efter att följa gällande lagar, regler och branschnormer.
Arbeta aktivt med att säkerställa efterlevnad i underentreprenörsled.
Säkerställa att alla entreprenörer har utbildningen "Arbete på väg".
Lägga till kontrollpunkt om trafiksäkerhet vid egenkontroller och besiktningar.
Genomföra stickprovskontroller att tillstånd efterlevs.
Parterna är överens om att i god tid före utgången av 2018 utvärdera och samråda hur en eventuell fortsatt handlingsplan för 2019 bör utformas.