Det blir en finanskille som får det kommersiella ansvaret för Telias svenska verksamhet. Åtminstone till dess att operatören har hittat en permanent lösning. Det är Andreas Ekström, som närmast kommer från jobbet som chef för Mergers and Acquisitions på koncernnivå på Telia, som blir tillförordnad Chief Commercial Officer för Telia Sverige.
Därmed får han ansvaret för marknadsföring och de fem affärsenheterna Families, Individuals, Small Business, Large Business och Public & Key. Han kommer även att rapportera direkt till Sverigechefen Anders Olsson. Andreas huvudfokus kommer att vara att driva tillväxt och effektivitet med kundnyttan i centrum.
"Andreas strategiska blick och kunskaper om branschens utmaningar och möjligheter kommer att vara väldigt värdefulla i rollen och jag är mycket glad att han nu ansluter till det svenska teamet", säger Anders Olsson i en kommentar.
Andreas Ekström började på Telia 2009 som ansvarig för Investor Relations, men hade innan dess följt telekombranschen nära under många år som analytiker på Handelsbanken och Carnegie.