Årets kvinnliga förebild
Anne Gro Gulla, Telia är framgångsrik och mycket omtyckt marknadsdirektör på Telia i Sverige. Hon är dessutom romanförfattare och har skrivit om sin bröstcancer som hon för bara några år sedan behandlades för.
Anne-Louise Wirén, Hallon är motorn bakom flera av 3s mest framgångsrika produkter, samtidigt som hon ansvarar för operatörens viktiga fighting brand Hallon.
Frida Westerberg, IP-Only fick ta över ett IP-Only som var i allt annat än toppform, men har energiskt och entusiastiskt lotsat bolaget genom en stor förändringsresa.
Nathalie Dahmm, Portfolio Management, Tele2 ansvarar för de viktigaste projekten på Tele2 och är en av bolagets tydligaste kulturbärare som nu leder arbetet med att skapa en gemensam kultur för nya Tele2.
Ylva Mälarstig, PTS är som en av personerna bakom PTS Spektrumstrategi och andra tunga poster en förebild för att locka fler kvinnor att arbeta med och styra framtidens radioanvändning.
Årets ledare
Anders Nilsson, Tele2 var en av nyckelpersonerna bakom fusionen av Tele2 och Com Hem och nu är han koncernchef för Sveriges nya tydliga marknadstvåa inom telekom.
Bengt Nordström, Northstream har lett konsultbolaget Northstream framgångsrikt i 20 år och gjort både bolaget och sig själv till en stark kunskapskälla för strategi och teknik.
Börje Ekholm, Ericsson som trots kritik och rasande börskurser hållit fast vid sin strategi för framtiden och i år visat att bolaget åter börjar resa sig med överträffade prognoser och resultat.
Charlotta Rehman, Telia har drivit Telias förändring på företagssidan med stort fokus på sina medarbetare och framgångsrika innovationer som till exempel Personlig Tekniker.
Johanna Sahlman, chef Halebop vågar ta djärva grepp för att modernisera och anpassa Halebop med ny design, ny kommunikation, och nya processer för att samskapa tillsammans med målgruppen.
Årets talang
Christian Roth, Telenor är med sina 34 år den yngste i Telenors svenska ledningsgrupp och har ett högt engagemang för förändringsarbete.
Göran Sidgren, Tele2 har gjort succé som ansvarig för Com Hems prisstrategi och minskning av churnen, nu ska han lyfta Tele2/Com Hems kundupplevelse.
Kendra Ibsen, Telenor var kursetta på Handels och gled in som trainee på Telenor. Under året har hon bland annat ansvarat för bolagets rebrandingkampanj.
Martina Klingvall, Telness som grundare och vd för Telness har Martina under året flyttat fram positionerna för vad en bra telekomkundupplevelse är.
Sebastian Kåla, HMD ansvarar för Nokias comeback på den svenska mobilmarknaden och har lyckats få tillbaka Nokia i sortimentet för alla de stora operatörerna.
Årets marknadskampanj
Halebop, förseningssurf två år i rad har Halebop erbjudit julresenärer 1 GB gratis surf vid större tågförseningar.
Tele2 Surfbältet i filmer där den egna personalen hade huvudrollen dramatiserade Tele2 sin mobilnätsutbyggnad i norr vilket blivit bolagets mest lyckade kommunikationssatsning.
Telenor Bättre tillsammans genom att lansera ett emotionellt löfte grundat i kundernas vardag lyckades Telenor överträffa förväntningarna på både kampanjen och samgåendet med Bredbandsbolaget.
Telia Play med hjälp av humor, igenkänning och en flaxande mås presenterades Telia Play som filmsommarens bästa vän.
Tre, vd på praktik för att stärka bolagets varumärke och attraktion gentemot presumtiva anställda får vd praktisera i olika roller inom bolaget.
Årets nätoperatör
Affärsverken i Karlskrona har fått med sig angränsande kommuner i sin IoT-satsning och visat att man inte behöver vara störst för att ligga långt fram.
Bahnhof släppte årets bomb när man lanserade 10 Gbit/s för bara 298 kr per månad. Även om lanseringen varit begränsad är signalen stark.
Net4Mobility Tele2 och Telenors gemensamma mobilnät, når nu 99,9 procent av svenskarna och satsar vidare mot ett gemensamt 5G-nät.
Ownit vars mål är att hela tiden bli allt bättre, har snabbaste nätet enligt plattformen Steam och Sveriges nöjdaste bredbandskunder enligt SKI.
Telia lanserade tillsammans med Ericsson det första 5G-nätet i Sverige på KTH. Nätet är inte bara en innovationsarena utan även den första byggstenen i 5G-nätet.
Årets digitaliseringsprojekt
Digital Frontrunner Telenors program för att bli en ledande digital spelare inom telekombranschen har lett till kortare time to market, mer innovation och lärkraft.
Mer Digital Telias samarbetsprojekt tillsammans med ett antal kommuner, låter yngre kommuninvånare utbilda äldre att bli mer digitala.
Peter Eriksson, Mp har tagit digitaliseringsfrågorna på större allvar än någon annan minister i svensk historia och lagt grunden för en stark nationell digitalisering.
Telness är operatören som har skapat en helt onlinebaserad lösning för att hantera abonnemang och tjänster vilket bland annat hållit nere svarstiderna för support.
Öresundskraft som med sin öppna stadshubb i Helsingborg har skapat en digitaliseringsplattform som nu tas vidare ut i landet via Stadshubbsalliansen.
Årets operatör
Utses genom oberoende NPS-undersökning som genomförs av Nordic Bench.