NYHETSARKIVET
30 jan 2019 11:50
Telenor växte Q4 tack vare Vimla och företagskunderna
Telenor Sverige ökade antalet mobilkunder med 27 000 abonnemang, framförallt drivet av företagssegmentet och Vimla. Det framgår av bolagets kvartalsrapport, som presenterades i dag.

– På mobilsidan ser vi att kundbasen ökade med 27 000 abonnemang främst drivet av företagssegmentet och Vimla. Totalt växte den mobila kundbasen med 1,5% under 2018. Våra mobila abonnemangs- och trafikintäkter var i stort sett oförändrade då intäktstillväxten på konsumentmarknaden inte fullt ut kompenserade prispressen på företagsmarknaden, säger Hanne Resch Brækken, CFO och tillförordnad vd för Telenor Sverige, i en kommentar.

Samtidigt pressas Telenors resultat av ökade provisioner till Copyswede.

– Vi levererar ett underliggande stabilt resultat, främst drivet av genomförda kostnadseffektiviseringar i kvartalet. Vår ebitda-resultat minskade med 2 procent jämfört med motsvarande period förra året framförallt på grund av ökade provisioner relaterade till Copyswede. Totalt redovisar vi en marginal på 30,8 procent under det fjärde kvartalet

På fastnätssidan ökade Telenor antalet fiberkunder med 9 000 under kvartalet.

Bolaget pressade sina operationella kostnader, opex, med 4 procent, framförallt genom personalförändringar och minskade konsultkostnader. Samtidigt har dock bolagets capex ökat drastiskt under kvartalet till följd av kapacitetsökningar, nätmodernisering och digitaliseringsinitiativ inom IT.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108