Generics fantastiska tillväxt och resultatutveckling tappade tempot lite under det fjärde kvartalet, det visar bolagets bokslutskommuniké för 2018. Under det fjärde kvartalet ökade omsättningen med 8,5 procent (13,6 procent för helåret) till 16,6 miljoner kr (15,3 miljoner kr Q4 2017). Samtidigt minskade bolagets rörelseresultat med 0,4 miljoner kr till 2,3 miljoner kr (2,7 miljoner kr Q4 2017). För helåret 2018 var rörelseresultatet 8,6 miljoner kr (4,9 miljoner kr).
"Bolagets tillväxt drivs framförallt av ökade intäkter inom A2P Messaging där vi implementerat nya lösningar för både nya och befintliga kunder. Generic har sedan länge en stark position inom segmenten larm, säkerhet samt vård och omsorg och vi växer fortsatt inom dessa. Vi har under hösten ökat våra resurser inom sälj- och marknadsföring och ser nu en god framgång för vårt erbjudande även inom andra segment såsom logistik, retail, bemanning och inte minst marknadsföring. De ökade satsningarna har belastat resultatet under Q4", skriver bolagets vd Jonas Jegerborn i sitt vd-ord.