Bahnhofs Net Promoter Score, det vill säga lojalitetsbetyg bland de egna kunderna, har rasat kraftigt i år. Det visar den NPS-undersökning som Nordic Bench gör varje år, och som ligger till grund till Telekomgalans pris för årets operatör.
Bahnhofs NPS-poäng har i år rasat till 6, jämfört med 24 förra året. Det innebär att Ownit, som förra året inte nådde en statistiskt säkerställd mängd svar och inte var med i slutresultatet, blev den ISP med högst NPS. Ownits NPS-poäng landade på 13, vilket fortfarande är rejält mycket lägre än Bahnhofs siffror från förra året.
Det kunderna pekar på när det gäller Ownits styrkor är
Upplevelse vid köp/registrering
Få hjälp vid problem
Bredbandshastighet
Relevanta abonnemangsformer
I rankingen har kunderna även rankat sina stadsnät som bredbandsleverantörer, och de får 10 i NPS-ranking vilket för in dem som tvåa i årets ranking.
Årets resultat innebär alltså att Bahnhof rasar från att vara överlägsen etta i bredbandsrankingen till att i år landa som trea.