NYHETSARKIVET
30 apr 2019 12:03
Moderniseringsarbete tynger Telenor Sverige under första kvartalet
Telenor Sverige redovisar försämrade siffror, visserligen bara marginellt, på i princip alla nivåer under årets första kvartal, jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av Telenorkoncernens kvartalsrapport i dag. Enligt bolagets Sverigechef Kaaren Hilsen beror nedgången på att man haft fokus på modernisering av verksamheten.

TN: Hur vill du själv beskriva det gångna kvartalet?

- Totalt sett levererar vi ett kvartal där vi tar stora kliv i arbetet med att modernisera vår verksamhet. Bland annat fortsatte vi framtidssäkra vårt mobilnät och förbereder oss inför nästa steg med 5G. Vi har haft hög takt i arbetet med att förenkla våra IT-system och processer, vilket är en förutsättning för nästa generations erbjudanden. Dessutom fortsatte vi utveckla vårt agila och tvärfunktionella arbetssätt för att stå väl rustade och leverera på kundernas framtida behov, säger Kaaren Hilsen till Telekomnyheterna.

TN: Jämfört med motsvarande kvartal förra året så minskar i princip alla tal, vad beror det på och hur ska ni vända den trenden?

- Vi är inne i en period där vi haft mycket fokus på att förnya och modernisera såväl våra system som arbetssätt med den omställning det innebär. Det är ett måste för att vi ska fortsätta vara konkurrenskraftiga framöver och vi är övertygade om att vi är på rätt väg. Nyckeln för oss nu är att fortsätta dra nytta av den tillväxtpotential som finns inom områden med positiv utveckling samt identifiera nya tillväxtområden för att öka vår totala omsättning.

TN: Ni gör ett bra kvartal på postpaid-sidan med 10 000 nya kunder, vilket ändå tyngs av att ni tappar 11 000 prepaid-kunder. Samtidigt fortsätter arpu att sjunka. Hur ser du på mobilutvecklingen?

- På mobilsidan ser vi att kundbasen och våra totala abonnemangs- och trafikintäkter gick ner något. Detta är främst drivet av lägre arpu inom storkundssegmentet på företagssidan. Men vi ser bra tillväxt i kärnan i konsumentaffären, inom mobilt, fiber och iptv, vilket är glädjande. Totalt ser vi en stor ökning i vår digitala försäljning, och vi kommer att fortsätta arbetet med att utveckla den digitala kundupplevelsen med individanpassade och kombinerade erbjudanden där mobilt är en viktig del.

TN: Även inom internet och tv tappar ni kunder. Hur ser den underliggande utvecklingen ut för fiberkunder i den mixen?

– Vi fortsätter se resultat av vår fiberutrullning. Under kvartalet tog vi in 6 000 nya fiberkunder och totalt har nu 614 000 kunder inom höghastighetsbredband. Våra totala fasta intäkter var stabila, då intäktstillväxten inom höghastighetsbredband kompenserade minskningen av installationsintäkter och det pågående skiftet till produkter med lägre marginal på fastnätssidan. Tv/bredband är ett område där det sker mycket just nu, där vi är med och driver utvecklingen för framtidens kundupplevelser och erbjudanden.

TN: Ni har ett par vakanser i ledningsgruppen där både kommunikationsdirektör/Public Affairs och chefsjurist, har lämnat men ännu inte ersatt. Hur ser status ut kring det?

- Vi har rekryterat en ny chefsjurist som kommer att kliva in i rollen under sommaren. Rekryteringsprocessen för en ny chef för Corporate Affairs pågår.

I kvartalsrapporten lyfter koncernen fram att den svenska organisationen har lyckats minska opex med 5 procent under det senaste året, framförallt genom mindre personal- och konsultkostnader, samt lägre underhålls- och sajthyreskostnader.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108