NYHETSARKIVET
20 jun 2019 11:38
Extern granskning klar efter incidenten vid 1177 Vårdguiden
En extern granskning efter incidenten vid 1177 Vårdguiden är nu klar. Granskningen har utförts av KPMG och beställts av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Målsättningen var att får fram underlag för att förbättra rutinerna för informationssäkerhet hos både Region Stockholm och Medhelp.

"Det är oerhört viktigt att en allvarlig incident som denna utreds grundligt, och den externa granskningen ger oss tydliga redskap för hur Region Stockholm ytterligare kan stärka det helt centrala arbetet med informationssäkerhet. Tydligare krav i vårdavtalen, en stärkt uppföljning och ökad kompetens samt en kraftfull åtgärdsplan är exempel på detta. Vi behöver ständigt arbeta för att stärka skyddet av känslig information för att upprätthålla förtroendet för samhällsviktiga tjänster. Vi ser dock att förtroendet för 1177 Vårdguiden är fortsatt högt, och alla som söker vård via tjänsten kan vara trygga i att deras information är säkrad", säger Daniel Forslund, ordförande i Regionstyrelsens Innovations- och utvecklingsutskott, i en kommentar.

I februari meddelade Datainspektionen att de kommer att inleda tillsyn av aktörerna kring 1177 Vårdguiden-läckaget. Först ut i granskningen är bolaget Voice Integrate Nordic, som levererat den plattform där alla samtalsinspelningar låg arkiverade öppet på Internet. I mars inledde Datainspektionen ytterligare en tillsyn kring 1177 Vårdguiden och genomförde en inspektion på plats av Medhelp AB.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108