Det är ju på lite av en nedgående marknad som affären mellan Nordic Entertainment Group och Telenor görs, sammanslagningen av Viasat Consumer och den större konkurrenten Canal Digital som presenterades under gårdagskvällen. Satellit-affären är, som Anders Jensen redan sagt, satt under strukturell press och det nya bolaget, som ska samägas 50/50, blir såklart mer konkurrenskraftigt.
- Det är en väldigt logisk affär. Den är bra för kunderna och leder till bättre kvalitet på utbudet. Det är också en affär som vi ser kommer att hålla kvar kunderna längre, säger Jimmy Ahlstrand, chef för Corporate Affairs på Telenor Sverige under dagens Terminstart Telekom.
Det sammanslagna bolaget har cirka 1,25 miljoner abonnenter och en ungefärlig nettoförsäljning på mellan sju och åtta miljarder kr. Värdet rusar för NENT, men varför blev det inte en full sammanslagning?
- Det är en helt annan transaktion som aldrig varit aktuell, säger NENT Groups vd och koncernchef Anders Jensen till Telekomnyheterna. Vi måste vara tydliga med, för det har redan varit en del missförstånd: Denna sammanslagning handlar om Canal Digital och Viasat Consumer. Viasats kanaler finns alltså fortfarande kvar hos NENT Group.
TN: Har ni kommit överens om ett namn på det nya bolaget?
- Nej, inget namn är klart ännu. Våra varumärken har olika styrkor i de olika länderna, så det är något vi måste komma fram till.
TN: Blir det några nedskärningar?
- Det är för tidigt att svara på, men självklart vid en så stor sammanslagning är det inte omöjligt att det blir så. Men i vilken omfattning kan jag inte svara på, säger Jensen.