I går godkändes Telias köp av Bonnier Broadcasting av EU-kommissionen, men affären går inte igenom utan att de två bolagen tvingas till vissa kompromisser på marknaden. Enligt Telias tillförordnade vd och koncernchef Christian Luiga är kraven inte något som oroar operatören.
Nej, vi har räknat med att göra kompromisser och dessa känns rimliga, säger han.
Än så länge är det inte i detalj klart hur de olika kraven ska genomföras, läs mer om det i texten "Telia ska förhandla om vem som ska få streama TV4", senare i detta nyhetsbrev. Men kommissionen har formulerat sina krav på affären så här i sitt pressmeddelande från i går:
Ge tillgång till free-to-air och grundläggande betal-TV-kanaler samt till premium betal-TV-sportkanaler
- Licens på rättvisa, rimliga och icke-diskriminerande villkor (FRAND) för den sammanslagna enhetens free-to-air och bas-betal-TV-kanaler, liksom premium betal-TV-sportkanaler, till konkurrerande TV-distributörer i Finland och Sverige. Detta ska inkludera extra rättigheter genom vilka tv-distributörer till exempel kan erbjuda sina kunder möjlighet att strömma den sammanslagna enhetens kanaler som ingår i deras TV-abonnemang också via Internet;
- Licenser på FRAND-villkor för network personal video recorder (NPVR) rättigheter, i förhållande till den sammanslagna enhetens free-to-air och grundläggande betal-TV-kanaler till konkurrerande TV-distributörer i Finland.
- Licens på FRAND-villkor för alla befintliga over-the-top (OTT) rättigheter (distribution av TV-tjänster över öppet internet) avseende premium betal-TV-sportkanaler (eller SVOD-tjänster med premium sportinnehåll), till TV-distributörer i Finland och Sverige;
- Licensfristående OTT-rättigheter till det sammanslagna enhetens free-to-air, bas-betal-TV och premium-betal-TV-sportkanaler, till en annan marknadsaktör i Finland och Sverige för att säkerställa konkurrens inom TV-distribution via Internet.
Tillgång till det sammanslagna enhetens streamingtjänster
- Att inte begränsa åtkomst till den sammanslagna enhetens egna strömningstjänster och applikationer via internet, AVOD- och SVOD-tjänster, för slutanvändare.
Tillgång till TV-reklamutrymme
- Att inte diskriminera konkurrerande telekomleverantörer och TV-distributörer vid försäljningen av TV-reklamutrymmen på det sammanslagna enhetens kanaler.
Skydd av konkurrenters konfidentiella information
- Skydda konfidentiell information om konkurrerande TV-sändare, TV-distributörer och telekomleverantörer genom att bibehålla informationshinder mellan den sammanslagna enhetens grossist- och detaljhandelsföretag.
Åtagandena kommer att tillämpas i Finland och Sverige och under tio år.