NYHETSARKIVET
29 jan 2020 13:24
Besparingar och prishöjningar lyfte Telia Q4
Vid sidan av en kundtillväxt på 3 000 abonnemangskunder på mobilsidan är det framförallt besparingar och prishöjningar som har lyft Telia Sverige under det fjärde kvartalet. Totalt tappade bolaget 34 000 mobilkunder under kvartalet, jämfört med det tredje kvartalet. Detta drevs framförallt av ett tapp på 57 000 kontantkortskunder under kvartalet. På bredbandssidan tappade man 6 000 kunder under kvartalet medan antalet TV-abonnenter ökade med 2 000. Men det är framförallt på arpu-sidan som Telia har lyckats bra. På mobilsidan ökar arpu i genomsnitt med 2 kr, jämfört med Q4 förra året, medan den ökar med häpnadsväckande 20 kr på bredbandssidan.

Sverigechefen Anders Olsson vill framförallt lyfta fram konsumentverksamheten när han summerar det fjärde kvartalet

- På konsumentsidan har vi haft en mobiltillväxt på abonnemang och detta är viktigt eftersom vi inte har haft det under en tid. Även på den fasta sidan har vi en underliggande positiv trend, säger Anders Olsson till Telekomnyheterna.

TN: Hur har det gått på fibermarknaden och hur ser ni på framtiden där?

- Utrullning av egen fiber har varit mycket lägre under Q4 i år, jämfört med motsvarande period förra året. Men vi levererar enligt plan. Under innevarande år är vår plan att leverera fiber till de kunder som vi har avtal med i nuläget. Vi kommer inte att sluta rulla ut fiber efter det, men vi kommer att gå allt mer mobila lösningar.

Telia rapporterade en minskning av de operativa kostnaderna med 5 procent under det fjärde kvartalet. Under kvartalet ökade Telias ebitda-resultat med 15,9 procent vilket gav en ökning av ebitda-marginalen till 41,2 procent (33,7 procent)
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108